منشور حقوق بیمار با هدف حفظ و ارتقاء رابطه گیرندگان خدمات سلامت با توجه به ارزش های والای انسانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی تنظیم شده است.
- دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
- ارائه خدمات سلامت باید شایسته شان و مرتبت انسان و با احترام به ارزش های فرهنگی و مذهبی باشد.
- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
- اطلاعات شامل ضوابط و هزینه های بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش، نام مسئولیت و رتبه حرفه ای گروه پزشکی و ارتباط حرفه ای آن ها با یکدیگر به بیمار بیان شود.
- نحوه دسترسی به پزشک معالج و گروه پزشکی در طول درمان مشخص باشد.
- نقاط قوت و ضعف روش های درمانی و عوارض احتمالی آنها و اقدامات درمانی آتی بیان شود.
- آموزش لازم برای استمرار درمان با توجه به زبان، تحصیلات و توان درک بیمار ارائه شود.
- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
- ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل راز داری باشد.
- بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد متعهد همراه خود داشته باشد و همراهی یکی از والدین کودک در تمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر برخلاف ضرورت های پزشکی باشد.
- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است بدون اختلال در کیفیت درمان خدمات سلامت، به مقامات ذیصلاح شکایت نماید.